Klik untuk lihat iklan menarik

Thursday, November 27, 2008

Siapa Syahmi?

Syahmi seorang liberal. Syahmi seorang orthodox. Syahmi seorang realistic. Tiga perkataan ni mungkin paling sesuai dgn keadaan aku sekarang. Define liberal, ahaa.. dlm perspektif aku liberal lebih kepada pembawaan lifestyle neutral yang adil dan saksama pada masa yg sama tidak mengenepikan hukum hakam Allah swt. Orthodox? Yaa..aku amat orthodox..siapa inspirasi aku?idolaku, Bonda. Dan ingin aku tegaskan bahawa adalah mustahil ideology seorang ibu pada masa yang sama ketua jabatan kaunseling di sebuah ipta yang menerapkan orthodox adalah kolot sepertimana dikecam hebat oleh generasi-Y sekarang. Bagaimana pula dengan realistic? Hahaha..kita hidup di dunia yang nyata, punya undang-undang dan hukum hakam agama. =) aku bukan lah seorang perfectionist selengkap fahri di dlm “ayat-ayat cinta” ..aku juga bukan penglipur lara yang hanya hebat berkata-kata. Tetapi aku yakin aku merupakan observer yang flexible. Hidup ni kan mudah, just follow the rule@guideline and go with the flow.wah..ala2 teaser la ni.haha.

Ada beberapa perkara yang ingin aku kongsi bersama dalam tulisan kali ni, mungkin dh banyak akan menjadi typical atau membosankan bagi sesetengah pembaca. Kenapa aku dapat ilham nk menulis utk kali ni eh..hmm sbb seperti biasa atas sbb aku sering dihujani persoalan, kenapa masih belum berpacaran. Tiada insan dlm dunia ni dilahirkan dengan perasaan kosong. Semua insan berharap diri mereka akan menyanyangi, disayangi dan saling menghargai. Berbalik pada persoalan, setiap org punya citarasa, setiap org punya nafsu. Ingin kan yang indah2 belaka. Hehe aku pun sama la..tapi guideline aku senang aje. Bila dah jumpa masa yg sesuai..semua sudah bersedia..dah mampu, maka sesuailah utk aku bawa pulang ke rumah, kenalkan pada ayah dan bonda. Tidak aku nafikan sape xnk perempuan “hot” utk jd pelengkap hidup.. tapi kne agak2 la..kdg2 aku pun hampir tumbang dgn ideology aku sendiri. People make mistake kan..tp tu bukan satu escapism utk buat kita sentiasa senang dlm comfort zone. Aku punyai ramai kenalan wanita yg amat menarik. Dan pada masa yang sama kesemuanya aku layan sebaik-baiknya atas dasar gentleman dan juga hormat kaum wanita. Seringkali juga aku dikecam ‘sweettalker’, ‘player’, dsb. Tapi aku rasa aku punya alasan utk menyangkal semua tomahan tersebut. Hmm..tomahan ke? =p Persoalan pertama, apakah rasional istilah tunang dlm islam? Ya, ini mungkin orthodox, tapi inilah reality yang membawa realistic. Tunang beerti "Khitbah" juga membawa makna menzahir dan mengiklankan kehendak / kemahuan seseorang untuk berkahwin dengan seseorang wanita.(Fatawa Muasoroh oleh Dr.Yusof Al Qardawi). Dr. Yusof Al- Qardawi juga berkata (buku yang sama) bahawa di dalam khitbah / bertunang ini tidak ada "hak" bagi khatib(tunang lelaki) kecuali hak untuk melamar ( to reserve or booking) makhtubah (tunang wanita) semoga pihak lelaki selain darinya tidak datang untuk meminang wanita itu. Ahaa..maka berlandasan inilah ramai yang mungkin terlupa bahawa ketika inilah masa utk saling mendalami utk mengenali satu sama lain. Tetapi keadaan sekarang dah berubah. Hmm..berfikir seketika*.

Secara jujur dan terus terang sudah ramai yang hadir dlm hidup aku ni(walaupun umur aku sejengkal alam). Mungkin ada yang tidak percaya dgn karektor aku ni, terdapat kisah disebaliknya. Bila sudah ada banyak pilihan kadang2 kita akan mula kabur . ye la masing2 punya tarikan dan kelebihan. Lelaki mana tidak mahu yang si cantik-cantik menjadi teman pacaran. Tetapi if berkelakuan seperti saling tidak tumpah seperti org barat@karat maka batalkan saja niatnya.

Kepada kalian di luar sana, berkenaan kecaman bahawa saya seorang “playar” maka saya sarankan supaya kaji selidik terlebih dahulu ya. Salahkah jika seorang lelaki berlaku gentleman terhadap kaum hawa? Salahkah sekiranya kita(si laki-laki) menjadi Mr NICE GUY kepada semua kaum hawa. Bukankah kita dituntut untuk berlaku sedemikian(selagi tidak melanggar hukum hakam)? kaum hawa dicipta untuk dihormati,dihargai,dipimpin,dipelihara dan diangkat. bukan untuk menghamba dan dihambakan. Mana satu kita pilih, menjadi pelindung kepada hawa atau menjadi si dayus yang mempergunakan si hawa. Seperti mana skang ni byk kes si hawa dipukul, diherdik dan sebagainya apabila tidak dapat apa yang dimahukannya. Aku memang tidak boleh terima dgn perkara ni. If ikutkan hati memang lunyai aku kerjakan, hancur muka aku sikukan kat spesis2 mcm tu. Tapi siapa aku untuk menghukum sesama manusia?

Kadang kala aku sering rasa dipergunakan oleh sesetengah pihak. Ye la.. aku ni yang tidak ada apa2 hubungan rasmi ni dok tolong si polan dan si polan dan pada akhirnya apabila si polan jumpa dengan pacarannya maka aku ni selisih pun tidak ditegurnya. Hmm..kdg2 rasa marah pun ada tetapi bila berfikiran realistic, biarkan aja. Tak kan la nk tunggu reward baru nk wat baik kan? So if camtu samalah dgn kata2 wat “baik ada makna”. Tuhan tu maha adil, if dikatakan aku dijodohkan dgn sapa2 maka akan jadilah. Tidak perlu mengharapkan ganjaran ketika berbuat baik.

Perjalanan aku masih panjang. Banyak lagi perkara perlu aku selesaikan, banyak kelemahan perlu di baiki. Insyallah dan alhamdullilah sifat panas baranku satu masa dulu kini telahku buang jauh2..dan insyallah tidak berulang lagi. I was an extremely panas baran dgn kes2 penindasan terhadap si hawa. Kadang2 aku sendiri tkt if amalan tinju ku disalahgunakan. Xpe syahmi..boleh..boleh..pelan2 kayuh.

Aku percaya pada hukum karma. Berpegang pada surah ann-nur ayat 26. ,maka itulah motivasi utamaku. Insyallah.. apa2 pun doakan utk aku supaya menjadi kuat dan semakin kuat. Kini aku sedang keliru. Tanpa aku sedari skang ni aku sukakan seseorang . tapi betul ke aku suka dia or rasa ni only temporary? hmm aku baru je kenal dia ni..dan ingin rasa utk kenal dia dgn lebih dlm lg.. ingin aku jadi pelindung pada si dia ni. Hehe.bantu aku tuhan!

No comments: