Klik untuk lihat iklan menarik

Monday, October 5, 2009

Orang putih kata Sinus















Dulu semasa berada di Beijing, aku ada melawat satu tempat rawatan tradisional menggunakan herba disana. Perawat di sana juga memperolehi kebolehan menganalisis penyakit menggunakan sentuhan pada nadi tangan pesakit. Aku tidak melepaskan peluang untuk dianalisis. Hasilnya, orang cina itu kata aku ada alahan pada makanan laut dan juga ada sedikit resdung.

Pada tahun seterusnya, aku mengikuti satu program anak angkat di Jelebu, N Sembilan. Salah seorang jiran di kawasan tersebut merupakan perawat penyakit resdung@ sinus. Dia sempat mengajar aku beberapa kaedah rawatan secara tradisional. Selain itu aku diberi tips bagaimana untuk tahu jika seseorang itu menghidap resdung. Semuanya boleh dilihat dari tekstur muka, keadaan mata dan hidung.

Kini aku juga sedang menjalani beberapa siri rawatan resdung. Kesimpulan yang boleh aku kata, kalau nak makan tu, sendiri perlu beringat. Banyak penyakit datang dari kesalahan cara pemakanan. Tidak kira rawatan dari negara mana atau kaedah apa sekalipun, semuanya mempunyai pendapat yang sama. Owh ya, ada hikmah kenapa apabila berwuduk, disunatkan memasukkan air ke dalam hidung. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan risiko untuk menghidap resdung :)

No comments: