Klik untuk lihat iklan menarik

Tuesday, November 24, 2009

Kenapa obses sangat. ?

-Perbualan di dalam kereta bersama seorang sahabat, selepas ternampak satu stiker di cermin kereta-

Aku: Kenapa kau obses sangat dengan gerakan tu?

Jawapan: Ko tak tau, kitorang semua rapat. Jaga satu sama lain. Kita tolong melayu. Kalau ada masalah petik je nanti semua datang tolong. Macam macam lagi la. Tapi aku tak join yang lagi satu tu,yang tu stok kuat sembahyang semua ikut pantang larang.

Aku: Ooo..So sampai bila korang akan kekal macam tu? Kalau saudara muslim lain minta tolong macam mana?

Jawapan: Ni khas tolong melayu je bro.. Sesama kitorang tau ahli masing masing.. *dan beberapa penjelasan…

Aku: Ooo… takpa lah aku saja nak tau je..teringin nak tau..

*Aku tak faham, mungkin barangkali gerakan asal @ orang lama punya garis panduan yang lebih jelas. Cara pembawakan dan amalan. Kalau kata nama Amar ma’ruf nahi mungkar, bukan untuk sesama kabilah(puak@bangsa) tetapi sesama manusia terutamanya sesama saudara muslim. Nabi nak dakwah dulu pun tak ada buka buka langkah,syarat itu syarat ini. Islam untuk semua. Berani kerana benar, takut kerana salah. Aku bukan mempersoalkan modus operandi gerakan tersebut, namun mengapa perlu terlalu obses?

Kalau generasi sekarang pun sudah ada yang menyimpang, bagaimana untuk generasi akan datang? Sebarang kekusutan kita bawa cara musyawarah. Kalau ada orang buat silap siapa kita untuk menghukum tanpa soal bicara? Wallahualam..

Al-Fakir Ila Rabbihi,

Ahmad Syahmi Abd Nasir.

No comments: