Klik untuk lihat iklan menarik

Sunday, July 19, 2009

Mereka juga manusia.

Seorang sahabat aku, baru sahaja kehilangan orang yang tersayang. Atas sebab sebab tertentu, dia terpaksa berpisah bersama teman lelakinya. Dia baru pulang dari Bangkok. Kami berjumpa dan dia meluahkan segala-galanya. Apa yang aku mampu buat adalah, mendengar dan memberi pendapat. Namun segala keputusan dia yang perlu lakukan sendiri.

Selepas apa yang terjadi sahabat aku cuba dengan tabah untuk memulakan hidup baru. Dia belajar menerima hakikat yang gaya hidupnya telah berubah. Tiada lagi deringan telefon bimbit sepanjang masa, tiada lagi keluar makan bersama , tiada lagi apa apa bersama. Pendek kata, semuanya dia lakukan secara berdikari dan dibantu oleh rakan rakan.

Baiklah, hari ini seperti mana yang kita sedia maklum, terdapat banyak laman sesawang jaringan sosial (website) seperti Friendster, Myspace , Facebook dan sebagainya. Apa yang berlaku, selepas statusnya ditukar,keadaan sudah tidak seperti biasa lagi. Aku menasihatinya supaya lebih berhati-hati kerana lazimnya, ketika masa ini akan ada banyak pihak yang ingin mengambil kesempatan.

Maka mencurah-curahlah komen di lamannya. “Hai awak ni single eh,boleh saya isi borang” , “Org cantik mcm u, tak kan lah takde bf..” dan sebagainya. Situasi ini amatlah memberi tekanan kepada sahabat aku. Lebih lebih lagi, sahabat aku ini seorang pan-asia, maka dengan paras rupanya yang menarik sudah pasti dapat memikat insan insan di luar sana dan mendapat komen yang mengjengkelkan .

Sahabat aku mengeluh, katanya ramai yang menegurnya atas sebab paras rupa. Ramai yang mendekati akan memuji muji penampilannya. Ramai yang memuji kereta yang dipandunya. Dari hari ke hari sehinggalah sampai ke satu tahap dia sudah lali dengan pujian. Sahabat aku kata, apa yang dia mahukan adalah kawan kawan yang menerimanya atas sebab peribadinya, bukan sebab luarannya.

Apa yang berlaku mengajarku, tuhan itu adil. Dia kurniakan setiap hambanya kelebihan yang berbeza beza. Kadang kadang kita tengok seseorang tu, kaya cantik atau kacak..mesti hidupnya bahagia. Tak semestinya. Kerana mereka juga manusia. Kemahuan setiap manusia adalah berbeza, tapi keperluan sesama manusia adalah sama.

Naluri manusia adalah tetap sama. Kalau kita tanya kepada anak raja, diberi pilihan sama ada bermain layang layang di tepi sawah atau bermain di taman tema Disneyland, tak mustahil dia akan memilih untuk bermain layang layang sama seperti kanak kanak biasa.

No comments: