Klik untuk lihat iklan menarik

Monday, June 22, 2009

Kisah Hari Bapa















Pada suatu hari, seorang anak perempuan bertanyakan kepada ayahnya, “Ayah, berapa gaji sebulan ayah?” Si ayah yang sedang tekun membelek kerja-kerja pejabat itu pun seraya berkata.. “adalah dalam sekian sekian ribu ringgit.” Anak perempuan itu pun mencatat dan kemudian masuk ke dalam bilik sambil membuat kira-kira. Kemudian , dia keluar lagi dan bertanya “Gaji ayah seminggu berapa ya?” Ayahnya pun dengan tenang lantas menjawab sekian sekian jumlah. Kemudian ditanya lagi soalan terakhir pada hari tersebut, “gaji ayah sehari berapa ya?”

Keesokkannya, ketika sarapan pagi..si anak perempuan ini bertanya kepada ayahnya, “ayah..boleh tak saya nak pinjam RM10?duit saku saya untuk minggu depan ayah tolak lah please.. ” Ayah dengan seakan akan marah menjawab.. “Kan semalam ayah baru bagi RM50, kamu ni tak pandai berjimat langsung ker???asyik asyik bertanya pasal duit je..itu yang kamu tahu ya??”

Anak perempuan tersebut pun dengan berasa sedih..masuk ke dalam bilik . Ayahnya seperti biasa, asyik menghadap computer untuk urusan kerja. Si anak perempuan tersebut pun tetap tabah untuk mencari lagi RM 10 untuk menggenapkan sejumlah RM 100. Dia pun mengikat perut tahan lapar di sekolah semata mata untuk mengumpul wang.

Tanggal 21 Jun , si anak perempuan ini menyiapkan sarapan pagi untuk ayahnya dan menjemput ayahnya untuk makan bersama-sama. Ketika sedang bersarapan , si anak menghulurkan sampul berisi RM 100 sambil berkata, “Ayah..ni ada duit RM 100 bersamaan gaji ayah selama 2 jam. Saya harap ayah tak marah ya, boleh tak saya beli masa ayah untuk luang bersama saya untuk 2 jam pada hari ini?Duit yang saya nak pinjam tu sebenarnya utk saya cepat genapkan sejumlah ni” Si ayah dengan terkedu, sambil dibasahi manik kaca di pipinya..anak ku! Si anak dalam hati menangis kegembiraan sambil berkata , “SELAMAT HARI BAPA , Ayah!”

No comments: